Aktualności

Bezpieczny plac zabaw – poradnik dla administratorów i właścicieli

Plac zabaw to jedno z miejsc, które budzi w dzieciach najlepsze skojarzenia – beztroskie bieganie z rówieśnikami, możliwość tworzenia babek z piasku czy huśtania się w obecności ukochanej mamy. Wszystkie te chwile są nieocenione i na długo zapadają w pamięci każdej pociechy. Co jednak zrobić, by rodzice lub opiekunowie nie musieli się martwić, że coś złego stanie się ich malcom? Jak jako administrator lub właściciel powinieneś zadbać o bezpieczny plac zabaw? Przeczytaj nasz poradnik!

Co mówią normy i przepisy budowlane?

Chcesz stać się właścicielem placu zabaw, który będzie przynosił dzieciom mnóstwo radości, jednak nie wiesz, jakie działania prawne trzeba podjąć przed rozpoczęciem prac? Jak dokładnie wyglądają przepisy? Oto co należy wiedzieć, decydując się na budowę tego typu obiektu.

Budowa placu zabaw a zgłoszenie do właściwego organu

Dobra wiadomość jest taka, że decydując się na stawianie placu zabaw, nie trzeba ubiegać się o pozwolenie na budowę. Wynika to z tego, że obiekt należy do tzw. małej architektury. Natomiast koniecznie trzeba w tym przypadku zgłosić prace do starosty, wojewody lub odpowiedniego wydziału w urzędzie miasta.

Bezpieczny plac zabaw – jakie warunki techniczne musi spełniać?

Żeby dany plac zabaw uznać za bezpieczny, musi spełniać on pewne normy techniczne. Wszelkie informacje znaleźć można w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 października 2023 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W rozdziale § 40 przeczytamy m.in, że nasłonecznienie ma obejmować co najmniej 50% powierzchni placu zabaw dla dzieci i jednocześnie wynosić minimum 2 godziny (liczone w dniach równonocy, w godzinach 10:00-16:00). W zabudowie śródmiejskiej dopuszcza się natomiast nasłonecznienie nie krótsze niż 1 godzina. Dodatkowo odległość placów zabaw dla dzieci, boisk oraz miejsc rekreacyjnych od linii rozgraniczających ulicę, drogi, ciągi pieszo-jezdne, okna pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz miejsc gromadzenia odpadów wynosi co najmniej 10 m.

W ustawie widnieje również informacja, że plac zabaw powinien być ogrodzony od strony drogi, ulicy, parkingu lub ciągu pieszo-jezdnego. Musi zostać natomiast wykonany tak, by zapewnić ludziom i zwierzętom maksymalne bezpieczeństwo. Takie ogrodzenie ma:

  • wysokość nie mniejszą niż 1,0 m;
  • furtkę o szerokości co najmniej 1,2 m, która nie będzie utrudniać dostępu osobom ze szczególnymi potrzebami.

Wybór odpowiedniej nawierzchni

Co jeszcze jest istotne, jeśli chcemy zadbać o bezpieczny plac zabaw? Każdy poradnik dla administratorów i właścicieli mówi o zastosowaniu odpowiedniej nawierzchni. W przypadku tego typu obiektu zwykła kostka brukowa nie będzie dobrym pomysłem ze względu na większe ryzyko ran bądź uszkodzenia różnych części ciała podczas ewentualnego upadku. Zdecydowanie lepiej postawić na takie materiały jak naturalne, sypkie podłoże, np. zrębki drewniane czy popularna w ostatnich latach guma. Decydując się na jedno ze wspomnianych surowców, mamy gwarancję właściwej amortyzacji podczas wypadku.

Zgodne z normami wyposażenie

Niezwykle ważną rolę odgrywa inwestycja w prawidłowo wykonane sprzęty, tworzone, by zapewnić dzieciom komfortową, beztroską rozrywkę. Jeden z podstawowych aspektów w tej kwestii dotyczy spełnienia przepisów zapisanych w ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 222). Wszelkie zakupione urządzenia na plac zabaw z atestem muszą spełniać takie normy jak EN 1176 oraz EN 1177. Aby być pewnym swojego wyboru, koniecznie trzeba brać pod uwagę asortyment sprawdzonej marki. Od producenta powinieneś otrzymać pełną dokumentację techniczną, instrukcję obsługi, informację, w jaki sposób wykonać instalację, oraz certyfikaty potwierdzające zgodność z wymaganymi normami.

Kontrola, czy obiekt spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa

Przed oddaniem kompleksu do użycia, wymagane jest przeprowadzenie profesjonalnych testów. Oprócz tego, że została wybrana odpowiednia ścianka wspinaczkowa bądź huśtawka z atestem na plac zabaw, istotne też, czy sprzęty spełniają normy bezpieczeństwa po montażu. Podczas trwania kontroli specjaliści oceniają m.in. ryzyko związane z ewentualnym zaklinowaniem ręki, głowy bądź innych części ciała w szczelinach, a także czy wszystkie zainstalowane urządzenia są właściwie przytwierdzone do podłoża.

Tablica z istotnymi informacjami

Jeśli testy wykazały, że kompleks może zostać oddany do użytku, wówczas ostatnim krokiem będzie montaż tablicy. Na niej powinny być zawarte wszelkie ważne dane – regulamin korzystania z obiektu, numery alarmowe oraz informacje o osobie, która odpowiedzialna jest za bezpieczeństwo na terenie placu zabaw, czyli o właścicielu bądź administratorze.

Jak dbać o bezpieczeństwo?

Poza wspomnianymi aspektami ważne będą systematyczne przeglądy urządzeń, ich konserwacja i ewentualna naprawa. Do zadań osoby sprawującej pieczę nad placem zabaw należy m.in.:

  • sprawdzenie stanu sprzętu co najmniej raz na tydzień;
  • zweryfikowanie zużycia zestawów zabawowych i innych elementów placu (raz w miesiącu lub raz na 3 miesiące);
  • raz w roku zatrudnić niezależny podmiot zewnętrzny do kontroli;
  • raz na pięć lat – okresowe kontrole techniczne, związane również z estetyką danych urządzeń.

Wszystkie te kwestie są niezwykle istotne i każdy właściciel bądź administrator obiektu musi się na nich skupić, by zagwarantować dzieciom oraz ich opiekunom beztrosko spędzone wspólne chwile. Zapraszamy klientów poszukujących bezpiecznych zestawów na plac zabaw. Gwarantujemy fachowe wsparcie w wyborze urządzeń oraz ich instalacji.